Eerste paar dagen - Reisverslag uit Waerenga, Nieuw Zeeland van Ingrid Bouw - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Waerenga, Nieuw Zeeland van Ingrid Bouw - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Door: Ingrid

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

17 November 2014 | Nieuw Zeeland, Waerenga

Hallo allemaal,

Tijd voor mn eeste reisverslag, ook al ben ik hier pas 2 dagen.
Voor degene die geen flauw idee hebben waar ik nu ben:
Ik ben de komende 9 weken in Nieuw-Zeeland met Mirthe voor onze meewerkstage. Ik loop 6 weken stage bij Henk en Nicola Habraken in Waerenga, ze melken hier 260 koeien in een 2x24 swing-over. Henk komt oorspronkelijk uit NL (Stiphout) dus ik kan met hem Brabants praten, Nicola is een kiwi. Gelukkig verstaat ze ook Nederlands maar ik praat wel heel de tijd Engels met haar. Mirthe loopt stage bij Ad en Fridy Raaymakers, Ad is een neef van Henk. Deze bedrijven liggen ruim 60 km uit elkaar.

We zijn (NZ-tijd) zaterdag om 07:00 uur geland in Auckland. Na een hele lange vlucht waren we blij dat we eindelijk met onze voeten op NZ-bodem stonden! We hebben de vlucht wel een beetje onderschat, we hebben 2 nachten overgeslagen want in het vliegtuig slapen valt ook niet echt mee. Er zaten een aantal kinderen int vliegtuig, die moesten allemaal huilen en die zaten natuurlijk vlakbij ons. Daarnaast moesten we 7 uur in China wachten. Hier hebben we meteen geconcludeerd dat we never nooit op vakantie willen naar China, want de chinezen waren niet echt vriendelijk.
Aangekomen in NZ kwamen de echte zenuwen pas! Gelukkig waren onze koffers ook aangekomen en waren we snel door de douane. Hier stonden Nicola en Fridy ons op te wachten en zijn we naar Fridy gereden voor een ontbijt. Hier begon ik de jetlag al een beetje te voelen, heel raar maar ik had het gevoel alsof ik nog steeds in een vliegtuig zat en voelde me duizelig en misselijk. Misschien ook wel een beetje de ontlading van de hele reis en alle spanning :p. Gelukkig werd dit na een tijdje minder en ben ik met Nicola naar mijn stageplek gegaan. Hier heb ik me een beetje geïnstalleerd op mn kamer. Na het avondeten vroeg naar bed en zondag tot 11 uur uitgeslapen! Tussendoor wel vaak wakker geweest maar Nicola zei dat ik het best zolang mogelijk kon slapen.

Zondagmiddag heb ik voor de eerste keer mee gemolken, de koeien staan het hele jaar door buiten en de melkstal is ong. 300 meter van het huis. Een groot verschil met NL terwijl er ook veel dingen hetzelfde zijn, leuk om te zien. Het ras van de meeste koeien in NZ is jersey. Op dit bedrijf zijn de koeien een kruising tussen Holstein en Jersey. Holstein voor de melkproductie en Jersey voor het beenwerk omdat de koeien hier behoorlijke afstanden moeten lopen, dit is vaak ook in de bergen.
Ze staan hier s'morgens om 05:00 uur op, dan worden de koeien uit de wei gehaald met de quad en zijn ze al bijna 3 kwartier verder. Het melken duurt ong. 1,5 uur dus dat is een prima tijd. Ze zijn altijd met 2 personen: Martin (Henk en Nicola's zoon) helpt ook mee op het bedrijf. Martin gaat op vakantie woensdag dus het is wel handig dat ik hier nu ben haha. 's Avonds beginnen ze om 3 uur/half 4 met koeien halen en melken.

Ik probeer eerdaags wat foto's op Facebook te zetten. Vandaag regent het hier dus nu heb ik tijd om vast aan mijn opdracht voor school te beginnen.
Tot snel weer!

  • 17 November 2014 - 02:26

    Mirthe:

    Leuk geschreven Ingrid!!

  • 22 November 2014 - 09:17

    Helma:

    Dag Ingrid,
    Leuk je eerste indrukken te lezen van je reis! Je kunt je meteen echt nuttig maken zie ik, nou dat is mooi. Ik hoop dat je een leuke tijd tegemoet gaat. De foto's bij Nadieh op facebook gaven in ieder geval vertrouwde beelden te zien. De andere kant van de wereld, maar een landschap dat behalve veel weidser toch ook wat doet denken aan thuis.

    groetjes en veel plezier,
    Helma

  • 04 December 2014 - 18:21

    Nikki:

    Hey Ingrid,

    haha leuk om te lezen dat jullie ook zo'n hekel hebben aan China!
    Ik vond het ook verschrikkelijk om daar zo lang te wachten.

    Geniet ervan !

    Xx Nikki

  • 08 December 2014 - 22:35

    Martijn Van Beek:

    Hey Ingrid,

    Ik zag nu pas op Facebook van de dagboek. Leuk om te lezen! De rest lees ik nog, maar het is een leuk begin. Ik heb ooit 10 uur in Shanghai moeten wachten... leuk is anders.

    Geniet ervan, maar aan de foto's te zien, lukt dat wel. Ik lees snel je volgende verhalen.

    Groetjes, Martijn

  • 16 November 2015 - 23:44

    Josje Van Dijk:

    Hallo Martijn
    Ik kom toevallig op deze site uit en lees dat je bij mij neef op werkstage bent. Kei leuk om te lezen.
    Ik heb geen facebook meer, ergens wel jammer als je de ontwikkelingen in NZ wil volgen.
    Doe ze veel groetjes van mij en maak er een leuke tijd van. ik weet zeker dat je op de juiste plek zit.
    Als hij volgend jaar weer naar nederland wil komen staat ons logeerbed weer klaar.
    Ik zie er nualweer naar uit.
    Groetjes Josje van Dijk uit Bakel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ingrid

13 november vertrek ik samen met Mirthe voor 9 weken naar Nieuw-Zeeland. Ik ga 6 weken stagelopen bij een melkveebedrijf en daarna hebben we nog ruim 3 weken de tijd om samen rond te trekken.

Actief sinds 05 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1248
Totaal aantal bezoekers 5584

Voorgaande reizen:

13 November 2014 - 17 Januari 2015

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: